Ren hud med omega3

De skulle jo være så sunde de skønne chiafrø. Antioxidanter, fibre, omega3 og proteiner for blot at nævne nogle af de skønne gevinster ved at spise masser af chiafrø.

Men hvordan spiser vi dem så?

Er det bare ned med en skefuld og skylle godt efter med et stort glas vand?

Tja, nogle elsker chiagrød, andre ikke. Jeg hører nok til den sidste gruppe. De vokser ligesom lidt i munden på mig (selvom de har trukket natten over), så hellere ned med en skefuld og masser af vand.

 

Fiskeolien deler efterhånden vandene, og ja det er da også vigtigt at vælge en olie af god kvalitet.

Heldigvis er der mange skønne kilder til omega3 fedtsyrer. Flere med ekstra gevinst på fibre, proteiner, antioxidanter, kalk og magnesium. Det er her de kære chiafrø kommer ind i billedet. Og for den sags skyld også andre frø som hørfrø og hampefrø, nødder og vegetabilske olier. Er du nysgerrig kan du tjekke videnskab.dk her.

 

Men for søren da, hvordan får vi så spist alle de nødder og kerner?

Tja.. du kan jo starte med at sætte en skål blandede nødder og mandler frem til hele familien. Jeg byder på at de fleste let snupper en håndfuld i forbifarten – særligt når sulten trænger sig på om eftermiddagen. Hvad tror du?

Og vupti så har du lige fyldt masser af gode næringsstoffer i familien – bonus er at det også er hjernemad, da omega3 fedtsyrer er vigtige for udvikling af hjernen. Så fyld bare på.

 

Men hvad kunne man ellers gøre for at få masser af frø og kerner? Hvis du har en masse skønne ideer, så bare hit me i kommentaren nedenfor.

Jeg rører dem gerne sammen med æg, vand og salt og i en flad version har jeg de skønneste knækbrød, der smager lækkert, kan anvendes til de fleste måltider og madpakker – altså jeg spørger bare… what’s not to like?

Vil du også gerne smage?

 

Ok, så får du opskriften her:

  • 300 gram blandede kerner, frø og hakkede mandler
  • 1 æg
  • 1,5 dl kogende vand
  • 1 lille tsk havsalt/himalayasalt

Pisk æg og rør de øvrige dele i. Rul/pres massen ud mellem 2 stykker bagepapir, skær ud i ønskede bidder og drys evt. ekstra salt på toppen. Bag ved 175 grader varmluft i ca. 25 min til de er sprøde. Afkøl og nyd de lækre knækbrød.

 

Vil du have mere hudvenlig mad, så hop med på næste online forløb, hvor du på bare 8 uger får masser af opskrifter og værktøjer til en sund og ren hud. Slip kampen med bumser og uren hud, og lær hvordan du uden dyre bumsecremer, der alligevel ikke virker, får total amazing lækker ren hud.

Brug for mere information om forløbet så se med her.

 

Det er ikke bare kærlighed til din hud, men også til din indre sundhed ♥

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.